Ratib
Al-Haddad
Ratib
Al-Haddad ini mengambil nama sempena nama penyusunnya, iaitu Imam Abdullah bin
Alawi Al-Haddad, seorang pembaharu Islam (mujaddid) yang terkenal. Daripada
doa-doa dan zikir-zikir karangan beliau, Ratib Al-Haddad lah yang paling
terkenal dan masyhur. Ratib yang bergelar Al-Ratib Al-Syahir (Ratib Yang
Termasyhur) disusun berdasarkan inspirasi, pada malam Lailatul Qadar 27
Ramadhan 1071 Hijriyah (bersamaan 26 Mei 1661).
Ratib
ini disusun bagi menunaikan permintaan salah seorang murid beliau, ‘Amir dari
keluarga Bani Sa’d yang tinggal di sebuah kampung di Shibam, Hadhramaut. Tujuan
‘Amir membuat permintaan tersebut ialah bagi mengadakan suatu wirid dan zikir
untuk amalan penduduk kampungnya agar mereka dapat mempertahan dan
menyelamatkan diri daripada ajaran sesat yang sedang melanda Hadhramaut ketika
itu.
Pertama
kalinya Ratib ini dibaca ialah di kampung ‘Amir sendiri, iaitu di kota Shibam
setelah mendapat izin dan ijazah daripada Al-Imam Abdullah Al-Haddad sendiri.
Selepas itu Ratib ini dibaca di Masjid Al-Imam Al-Haddad di Al-Hawi, Tarim
dalam tahun 1072 Hijriah bersamaan tahun 1661 Masehi. Pada kebiasaannya ratib
ini dibaca berjamaah bersama doa dan nafalnya, setelah solat Isya’. Pada bulan
Ramadhan ia dibaca sebelum solat Isya’ bagi mengelakkan kesempitan waktu untuk
menunaikan solat Tarawih. Mengikut Imam Al-Haddad di kawasan-kawasan di mana
Ratib al-Haddad ini diamalkan, dengan izin Allah kawasan-kawasan tersebut
selamat dipertahankan daripada pengaruh sesat tersebut.
Apabila
Imam Al-Haddad berangkat menunaikan ibadah Haji, Ratib Al-Haddad pun mula
dibaca di Makkah dan Madinah. Sehingga hari ini Ratib berkenaan dibaca setiap
malam di Bab al-Safa di Makkah dan Bab al-Rahmah di Madinah. Habib Ahmad bin
Zain Al-Habsyi pernah menyatakan bahawa sesiapa yang membaca Ratib Al-Haddad
dengan penuh keyakinan dan iman dengan terus membaca “ La ilaha illallah”
hingga seratus kali (walaupun pada kebiasaannya dibaca lima puluh kali), ia
mungkin dikurniakan dengan pengalaman yang di luar dugaannya.
Beberapa
kebezaan boleh didapati di dalam beberapa cetakan ratib Haddad ini terutama
selepas Fatihah yang terakhir. Beberapa doa ditambah oleh pembacanya. Al Marhum
Al-Habib Ahmad Masyhur bin Taha Al-Haddad memberi ijazah untuk membaca Ratib
ini dan menyarankannya dibaca pada masa–masa yang lain daripada yang tersebut
di atas juga di masa keperluan dan kesulitan. Mudah-mudahan sesiapa yang
membaca ratib ini diselamatkan Allah daripada bahaya dan kesusahan. Ameen.
Ketahuilah
bahawa setiap ayat, doa, dan nama Allah yang disebutkan di dalam ratib ini
telah dipetik daripada Al-Quran dan hadith Rasulullah S.A.W. Terjemahan yang
dibuat di dalam ratib ini, adalah secara ringkas. Bilangan bacaan setiap doa
dibuat sebanyak tiga kali, kerana ia adalah bilangan ganjil (witir). Ini ialah
berdasarkan saranan Imam Al-Haddad sendiri. Beliau menyusun zikir-zikir yang
pendek yang dibaca berulang kali, dan dengan itu memudahkan pembacanya. Zikir
yang pendek ini, jika dibuat selalu secara istiqamah, adalah lebih baik
daripada zikir panjang yang dibuat secara berkala atau cuai[1]. Ratib ini
berbeza daripada ratib-ratib yang lain susunan Imam Al-Haddad kerana ratib
Al-Haddad ini disusun untuk dibaca lazimnya oleh kumpulan atau jamaah. Semoga
usaha kami ini diberkahi Allah.
—————————————————————————————–
Cerita-cerita
yang dikumpulkan mengenai kelebihan RatibAl-Haddad banyak tercatit dalam buku
Syarah Ratib Al-Haddad, antaranya;
Telah
berkata Habib Abu Bakar bin Abdullah Al-Jufri yang bertempat tinggal di Seiwun
(Hadhramaut): “Pada suatu masa kami serombongan sedang menuju ke Makkah untuk
menunaikan Haji, bahtera kami terkandas tidak dapat meneruskan perjalanannya
kerana tidak ada angin yang menolaknya. Maka kami berlabuh di sebuah pantai,
lalu kami isikan gerbah-gerbah (tempat isi air terbuat dari kulit) kami dengan
air, dan kami pun berangkat berjalan kaki siang dan malam, kerana kami bimbang
akan ketinggalan Haji. Di suatu perhentian, kami cuba meminum air dalam gerbah
itu dan kami dapati airnya payau dan masin, lalu kami buangkan air itu. Kami
duduk tidak tahu apa yang mesti hendak dibuat.
Maka
saya anjurkan rombongan kami itu untuk membaca Ratib Haddad ini, mudah-mudahan
Allah akan memberikan kelapangan dari perkara yang kami hadapi itu. Belum
sempat kami habis membacanya, tiba-tiba kami lihat dari kejauhan sekumpulan
orang yang sedang menunggang unta menuju ke tempat kami, kami bergembira
sekali. Tetapi bila mereka mendekati kami, kami dapati mereka itu
perompak-perompak yang kerap merampas harta-benda orang yang lalu-lalang di
situ.
Namun
rupanya Allah Ta’ala telah melembutkan hati mereka bila mereka dapati kami
terkandas di situ, lalu mereka memberi kami minum dan mengajak kami menunggang
unta mereka untuk disampaikan kami ke tempat sekumpulan kaum Syarif* tanpa diganggu kami sama
sekali, dan dari situ kami pun berangkat lagi menuju ke Haji, syukurlah atas
bantuan Tuhan kerana berkat membaca Ratib ini.
Cerita ini pula diberitakan
oleh seorang yang mencintai keturunan Sayyid, katanya: “Sekali peristiwa saya
berangkat dari negeri Ahsa’i menuju ke Hufuf. Di perjalanan itu saya terlihat
kaum Badwi yang biasanya merampas hak orang yang melintasi perjalanan itu. Saya
pun berhenti dan duduk, di mana tempat itu pula saya gariskan tanahnya
mengelilingiku dan saya duduk di tengah-tengahnya membaca Ratib ini. Dengan
kuasa Tuhan mereka telah berlalu di hadapanku seperti orang yang tidak
menampakku, sedang aku memandang mereka.”
Begitu juga pernah berlaku semacam itu kepada seorang alim yang mulia, namanya Hasan bin Harun ketika dia keluar bersama-sama teman-temannya dari negerinya di sudut Oman menuju ke Hadhramaut. Di perjalanan mereka terserempak dengan gerombolan perompak, maka dia menyuruh orang-orang yang bersama-samanya membaca Ratib ini. Alhamdulillah, gerombolan perompak itu tidak mengapa-apakan sesiapa pun, malah mereka lalu dengan tidak mengganggu.
Apa
yang diberitakan oleh seorang Arif Billah Abdul Wahid bin Subait Az-Zarafi,
katanya: Ada seorang penguasa yang ganas yang dikenal dengan nama Tahmas yang
juga dikenal dengan nama Nadir Syah. Tahmas ini adalah seorang penguasa ajam
yang telah menguasai banyak dari negeri-negeri di sekitarannya. Dia telah
menyediakan tenteranya untuk memerangi negeri Aughan.
Sultan
Aughan yang bernama Sulaiman mengutus orang kepada Imam Habib Abdullah Haddad
memberitahunya, bahwa Tahmas sedang menyiapkan tentera untuk menyerangnya. Maka
Habib Abdullah Haddad mengirim Ratib ini dan menyuruh Sultan Sulaiman dan
rakyatnya membacanya. Sultan Sulaiman pun mengamalkan bacaan Ratib ini dan
memerintahkan tenteranya dan sekalian rakyatnya untuk membaca Ratib i ini
dengan bertitah: “Kita tidak akan dapat dikuasai Tahmas kerana kita ada benteng
yang kuat, iaitu Ratib Haddad ini.” Benarlah apa yang dikatakan Sultan Sulaiman
itu, bahwa negerinya terlepas dari penyerangan Tahmas dan terselamat dari
angkara penguasa yang ganas itu dengan sebab berkat Ratib Haddad ini.
Saudara
penulis Syarah Ratib Al-Haddad ini yang bernama Abdullah bin Ahmad juga pernah
mengalami peristiwa yang sama, iaitu ketika dia berangkat dari negeri Syiher
menuju ke bandar Syugrah dengan kapal, tiba-tiba angin macet tiada bertiup
lagi, lalu kapal itu pun terkandas tidak bergerak lagi. Agak lama kami menunggu
namun tiada berhasil juga. Maka saya mengajak rakan-rakan membaca Ratib ini ,
maka tidak berapa lama datang angin membawa kapal kami ke penujuannya dengan
selamat dengan berkat membaca Ratib ini.
Suatu
pengalaman lagi dari Sayyid Awadh Barakat Asy-Syathiri Ba’alawi ketika dia
belayar dengan kapal, lalu kapal itu telah sesat jalan sehingga membawanya
terkandas di pinggir sebuah batu karang. Ketika itu angin juga macet tidak
dapat menggerakkan kapal itu keluar dari bahayanya. Kami sekalian merasa
bimbang, lalu kami membaca Ratib ini dengan niat Allah akan menyelamatkan kami.
Maka dengan kuasa Allah datanglah angin dan menarik kami keluar dari tempat itu
menuju ke tempat penujuan kami.
Maka kerana itu saya amalkan membaca Ratib ini. Pada suatu malam saya tertidur sebelum membacanya, lalu saya bermimpi Habib Abdullah Haddad datang mengingatkanku supaya membaca Ratib ini, dan saya pun tersedar dari tidur dan terus membaca Ratib Haddad itu.
Maka kerana itu saya amalkan membaca Ratib ini. Pada suatu malam saya tertidur sebelum membacanya, lalu saya bermimpi Habib Abdullah Haddad datang mengingatkanku supaya membaca Ratib ini, dan saya pun tersedar dari tidur dan terus membaca Ratib Haddad itu.
Di
antaranya lagi apa yang diceritakan oleh Syeikh Allamah Sufi murid Ahmad
Asy-Syajjar, iaitu Muhammad bin Rumi Al-Hijazi, dia berkata: “Saya bermimpi
seolah-olah saya berada di hadapan Habib Abdullah Haddad, penyusun Ratib ini.
Tiba-tiba datang seorang lelaki memohon sesuatu daripada Habib Abdullah Haddad,
maka dia telah memberiku semacam rantai dan sayapun memberikannyakepada orang
itu.
Pada hari besoknya, datang kepadaku seorang lelaki dan meminta daripadaku ijazah (kebenaran guru) untuk membaca Ratib Haddad ini, sebagaimana yang diijazahkan kepadaku oleh guruku Ahmad Asy-Syajjar. Aku pun memberitahu orang itu tentang mimpiku semalam, yakni ketika saya berada di majlis Habib Abdullah Haddad, lalu ada seorang yang datang kepadanya. Kalau begitu, kataku, engkaulah orang itu.”
Dari kebiasaan Syeikh Al-Hijazi ini, dia selalu membaca Ratib Haddad ketika saat ketakutan baik di siang hari mahupun malamnya, dan memang jika dapat dibaca pada kedua-dua masa itulah yang paling utama, sebagaimana yang dipesan oleh penyusun Ratib ini sendiri.
Ada seorang dari kota Quds (Syam) sesudah dihayatinya sendiri tentang banyak kelebihan membaca Ratib ini, dia lalu membuat suatu ruang di sudut rumahnya yang dinamakan Tempat Baca Ratib, di mana dikumpulkan orang untuk mengamalkan bacaan Ratib ini di situ pada waktu siang dan malam.
Pada hari besoknya, datang kepadaku seorang lelaki dan meminta daripadaku ijazah (kebenaran guru) untuk membaca Ratib Haddad ini, sebagaimana yang diijazahkan kepadaku oleh guruku Ahmad Asy-Syajjar. Aku pun memberitahu orang itu tentang mimpiku semalam, yakni ketika saya berada di majlis Habib Abdullah Haddad, lalu ada seorang yang datang kepadanya. Kalau begitu, kataku, engkaulah orang itu.”
Dari kebiasaan Syeikh Al-Hijazi ini, dia selalu membaca Ratib Haddad ketika saat ketakutan baik di siang hari mahupun malamnya, dan memang jika dapat dibaca pada kedua-dua masa itulah yang paling utama, sebagaimana yang dipesan oleh penyusun Ratib ini sendiri.
Ada seorang dari kota Quds (Syam) sesudah dihayatinya sendiri tentang banyak kelebihan membaca Ratib ini, dia lalu membuat suatu ruang di sudut rumahnya yang dinamakan Tempat Baca Ratib, di mana dikumpulkan orang untuk mengamalkan bacaan Ratib ini di situ pada waktu siang dan malam.
Di
antaranya lagi, apa yang diberitakan oleh Sayyid Ali bin Hassan, penduduk
Mirbath, katanya: “Sekali peristiwa aku tertidur sebelum aku membaca Ratib, aku
lalu bermimpi datang kepadaku seorang Malaikat mengatakan kepadaku: “Setiap
malam kami para Malaikat berkhidmat buatmu begini dan begitu dari
bermacam-macam kebaikan, tetapi pada malam ini kami tidak membuat apa-apa pun
kerana engkau tidak membaca Ratib. Aku terus terjaga dari tidur lalu membaca
Ratib Haddad itu dengan serta-merta.
Setengah
kaum Sayyid bercerita tentang pengalamannya: “Jika aku tertidur ketika aku
membaca Ratib sebelum aku menghabiskan bacaannya, aku bermimpi melihat
berbagai-bagai hal yang menggerunkan, tetapi jika sudah menghabiskan bacaannya,
tiada pula bermimpi apa-apa pun.”
Di
antara yang diberitakan lagi, bahawa seorang pecinta kaum Sayyid, Muhammad bin
Ibrahim bin Muhammad Mughairiban yang tinggal di negeri Shai’ar, dia bercerita:
“Dari adat kebiasaan Sidi Habib Zainul Abidin bin Ali bin Sidi Abdullah Haddad
yang selalu aku berkhidmat kepadanya tidak pernah sekalipun meninggalkan bacaan
Ratib ini. Tiba-tiba suatu malam kami tertidur pada awal waktu Isya, kami tiada
membaca Ratib dan tiada bersembahyang Isya, semua orang termasuk Sidi Habib
Zainul Abidin. Kami tiada sedarkan diri melainkan di waktu pagi, di mana kami
dapati sebahagian rumah kami terbakar.
Kini tahulah kami bahawa semua itu berlaku kerana tiada membaca Ratib ini. Sebab itu kemudiannya kami tidak pernah meninggalkan bacaannya lagi, dan apabila sudah membacanya kami merasa tenteram, tiada sesuatupun yang akan membahayakan kami, dan kami tiada bimbang lagi terhadap rumah kami, meskipun ia terbuat dari dedaunan korma, dan bila kami tiada membacanya, hati kami tidak tenteram dan selalu kebimbangan.”
Kini tahulah kami bahawa semua itu berlaku kerana tiada membaca Ratib ini. Sebab itu kemudiannya kami tidak pernah meninggalkan bacaannya lagi, dan apabila sudah membacanya kami merasa tenteram, tiada sesuatupun yang akan membahayakan kami, dan kami tiada bimbang lagi terhadap rumah kami, meskipun ia terbuat dari dedaunan korma, dan bila kami tiada membacanya, hati kami tidak tenteram dan selalu kebimbangan.”
Saya rasa cukup dengan
beberapa cerita yang saya sampaikan di sini mengenai kelebihan Ratib ini dan
anda sendiri dapat meneliti bicara yang saya catitkan di sini, sehingga Sidi
Habib Muhammad bin Zain bin Semait sendiri pernah mengatakan dalam bukunya Ghayatul
Qasd Wal Murad, bahawa roh Saiyidina penyusun Ratib ini akan hadir apabila
dibaca Ratib ini, dan di sana ada lagi rahasia-rahasia kebatinan yang lain yang
dapat dicapai ketika membacanya dan ini adalah mujarab dan benar-benar mujarab,
tiada perlu diragukan lagi.
Berkata Habib Alwi bin Ahmad, penulis Syarah Ratib Al-Haddad: “Siapa yang melarang orang membaca Ratib ini dan juga wirid-wirid para salihin, nescaya dia akan ditimpa bencana yang berat daripada Allah Ta’ala, dan hal ini pernah berlaku dan bukan omong-omong kosong.”
Berkata Sidi Habib Muhammad bin Zain bin Semait Ba’alawi di dalam kitabnya Ghayatul Qasd Wal Murad: Telah berkata Saiyidina Habib Abdullah Haddad: “Sesiapa yang menentang atau membangkang orang yang membaca Ratib kami ini sama ada secara terang-terangan atau disembunyikan pembangkangannya itu akan mendapat bencana seperti yang ditimpa ke atas orang-orang yang membelakangi zikir dan wirid atau yang lalai hati mereka dari berzikir kepada Allah Ta’ala.
Allah Ta’ala berfirman:
“Dan barangsiapa yang berpaling dari mengingatiKu, maka baginya akan ditakdirkan hidup yang sempit.” ( Thaha: 124 )
Allah berfirman lagi: “Dan barangsiapa yang berpaling dari mengingati Tuhan Pemurah, Kami balakan baginya syaitan yang diambilnya menjadi teman.” ( Az-Zukhruf: 36 )
Allah berfirman lagi: “Dan barangsiapa yang berpaling dari mengingai Tuhannya, Kami akan melorongkannya kepada seksa yang menyesakkan nafas.” ( Al-Jin: 17)Apa lagi yang hendak diterangkan mengenai Ratib ini untuk mendorong anda supaya melazimkan diri mengamalkan bacaannya setiap hari, sekurang-kurangnya sehari setiap malam, mudah-mudahan anda akan terbuka hati untuk melakukannya dan mendapat faedah daripada amalan ini.
Berkata Habib Alwi bin Ahmad, penulis Syarah Ratib Al-Haddad: “Siapa yang melarang orang membaca Ratib ini dan juga wirid-wirid para salihin, nescaya dia akan ditimpa bencana yang berat daripada Allah Ta’ala, dan hal ini pernah berlaku dan bukan omong-omong kosong.”
Berkata Sidi Habib Muhammad bin Zain bin Semait Ba’alawi di dalam kitabnya Ghayatul Qasd Wal Murad: Telah berkata Saiyidina Habib Abdullah Haddad: “Sesiapa yang menentang atau membangkang orang yang membaca Ratib kami ini sama ada secara terang-terangan atau disembunyikan pembangkangannya itu akan mendapat bencana seperti yang ditimpa ke atas orang-orang yang membelakangi zikir dan wirid atau yang lalai hati mereka dari berzikir kepada Allah Ta’ala.
Allah Ta’ala berfirman:
“Dan barangsiapa yang berpaling dari mengingatiKu, maka baginya akan ditakdirkan hidup yang sempit.” ( Thaha: 124 )
Allah berfirman lagi: “Dan barangsiapa yang berpaling dari mengingati Tuhan Pemurah, Kami balakan baginya syaitan yang diambilnya menjadi teman.” ( Az-Zukhruf: 36 )
Allah berfirman lagi: “Dan barangsiapa yang berpaling dari mengingai Tuhannya, Kami akan melorongkannya kepada seksa yang menyesakkan nafas.” ( Al-Jin: 17)Apa lagi yang hendak diterangkan mengenai Ratib ini untuk mendorong anda supaya melazimkan diri mengamalkan bacaannya setiap hari, sekurang-kurangnya sehari setiap malam, mudah-mudahan anda akan terbuka hati untuk melakukannya dan mendapat faedah daripada amalan ini.
*Syarif
atau Asyraf ialah orang-orang yang berketurunan dari Rasulullah SAW yang
juga dikenal dengan Sayyid (Syed)
Dipetik
dari: Syarah Ratib Haddad: Analisa Dan Komentar – karangan Syed Ahmad Semait,
terbitan Pustaka Nasional Pte. Ltd.
Dikutip pada hari Rabu, 19/02/2014 pada http://ahlussunahwaljamaah.wordpress.com/ratib/
Tidak ada komentar:
Posting Komentar